Welkom,

Vanaf vandaag sta je er niet meer alleen voor! Ik help je graag naar een gezond en evenwichtig lichaam! Dankzij mijn blog krijg je tal van tips omtrent afslanken.

Lees meer!

Voeding

Wil je te weten komen of je wel echt weet wat gezonde voeding is?
Lees mijn persoonlijke 10 tips om naar een gezond, gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon over te schakelen.

Beweging

Denk je dat alleen je voeding belangrijk is om vet te verbranden? No way!
Klik hier om te weten te komen hoe je best je vet kan verbranden tijdens het sporten.

Stress

De balans van je lichaam en geest is zo belangrijk. Lees er hier meer over!


Biografie

Balanced Healthy Body is de persoonlijke website van mezelf, Sylvie Staelens (29 mei 1989) en Davy Pannecoucke (12 maart 1988). Davy is het brein achter deze website en volbrengt al mijn ‘goestjes’ die ik wil omtrent de website.
Ik ben zelf reeds enkele jaren actief aan het werk als allround fitnessinstructrice. Ik geef tal van groepslessen en persoonlijke begeleiding in de fitness.
Door mijn job ben ik me enorm gaan interesseren en informeren in alles omtrent gezonde voeding – afslanken – sportvoeding – superfoods e.d.
Deze website heb ik vooral gemaakt om iedereen met vragen of problemen omtrent afslanking van dienst te kunnen zijn.
Twijfel zeker niet om contact op te nemen met mij en ga gerust verder lezen!

Sylvie

Follow my blog with Bloglovin

Ga nu verder

Cholesterol, hoe beperken?

Cholesterol is een vetachtige stof die zich in het lichaam bevind. Het grootste deel wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Zo kunnen we dus in de eerste plaats concluderen dat we cholesterol nodig hebben om ons lichaam te kunnen laten functioneren. Als het over de slechte cholesterol gaat dan spreken we over de LDL-cholesterol (Low-Density Lipoproteïne), deze kan door zijn kleine afmetingen door een bloedvat dringen. Met goede cholesterol bedoelen we HDL-cholesterol (High-Density Lipoproteïne), deze is nog kleiner en zorgt er dus voor dat het nog makkelijker doorgeraakt en dat het de slechte deeltjes ondertussen meeneemt. Dit is een heel eenvoudige en simplistische uitleg, de verdere theoretische uitleg zal ik je besparen en zal je wel meegedeeld worden door je dokter als je cholesterolwaarden niet goed staan.   Hoe krijg je het ? Laat één ding duidelijk zijn, er is niet enkel 1 factor die bepaald of je cholesterol te hoog staat of niet, maar in één woord samengevoegd kunnen we wel zeggen dat je best een ‘gezonde levensstijl’ hebt en dat dit het risico toch wel al heel wat kleiner maakt. Dit gaat niet enkel over bv. Het vermijden van verzadigde vetten, over het eten van veel vezels; maar ook over het al dan niet roken, de hoeveelheid alcohol je nuttigt enzovoort enzoverder. Het kan ook perfect over een traag werkende schildklier zijn of gewoon erfelijke aanleg.   Te vermijden of net aan te raden voeding Je ziet dus dat je best kiest voor gezonde voeding om je cholesterol in balans te houden! Genoeg opties en variaties te... Lees meer

Wat zijn superfoods?

Waarom krijgen ze die naam? Superfoods is een volledige opmars aan het maken in België. In Nederland zijn ze reeds talrijk gekend. De superfoods kunnen in diverse soorten voorkomen: poeders- zaad- gedroogde vruchten – noten of bessen. Ze moeten één voor één ten minste twaalf positieve eigenschappen hebben voor je lichaam. Je kan ze als een soort medicijn zien. Je zal er sowieso meer kracht en energie van ondervinden. Het gaat ook altijd over 100% natuurlijke voedingsmiddelen die ontzettend goed zijn voor je gezondheid. Opgelet, de term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Superfoods zijn dus een gezonde toevoeging aan een gevarieerd eetpatroon. De meest gekende even op een rijtje: – Chiazaad: Chiazaad zijn een zeer voedzame voedingsbron. Ze hebben een indrukwekkende hoeveelheden vezels, calcium, omega-3-vetzuren, ijzer en eiwitten. Prima gebruik om enkele kilootjes te vermageren. – Hennepzaad: Hennepzaad kan meehelpen om je gewrichten, hart-en bloedvaten en je geheugen in goede conditie te houden en bouwt mee aan je gelukshormoon. – Bijenpollen: Bestaat uit 30% eiwitten, 30% koolhydraten en voor 20% vetten en bevatten veel verschillende mineralen en vitaminen. – Gojibessen: Ze zijn rijk aan antioxidanten, ze bevatten vooral bètacaroteen. Ze bevatten 19 verschillende aminozuren waarvan 8 essentiële. Kiezen voor biologisch of niet? De meeste superfoods kan je verkrijgen in de biologische versie. Biologisch wil zeggen dat de landbouw geen gebruik maakt van chemisch-synthetische meststoffen,pesticiden, groeihormonen e.d . De term is wettelijk beschermd en mag alleen gebruikt worden voor producten die een controle ondergaan hebben. Zijn bio producten ook smaakvoller? Als het over groenten en fruit gaat dan blijkt wel uit verschillende studies dat... Lees meer

Welke olijfolie te kiezen?

De meeste olijfolie komt uit landen aan de Middelandse Zee zoals: Spanje, Italië, Griekenland, Tunesië, Turkije en Marokko. Olijfolie komt uit het vruchtvlees en de pitten van de olijf. Een olijfboom produceert gemiddeld 5 tot 10 kg olijven per jaar. Dat is voldoende voor 1a2 liter olijfolie. 90% van de olijven worden gebruikt voor de productie van olijfolie. Er bestaan veel verschillende soorten olijfolie en elk olie heeft een specifieke samenstelling. Ze bevatten in het algemeen veel onverzadigd vetzuren die de neiging hebben om kwalijke vetten in het lichaam te vervangen. Ten tweede omdat olijfolie rijk een hoog gehalte aan vitamine E, mineralen, spoorelementen en antioxidanten bevat. Bakken en braden met olijfolie Niet iedere olie is geschikt voor warme bereidingen. Wanneer de olie langdurig verhit wordt (normaal tussen 180° en 200°) bereikt ze een punt waarbij ze begint te roken en zo dus schadelijke stoffen vrijkomen, waaronder o.a. vrije radicalen en transsvetten. De meest gekende olijfolie is waarschijnlijk de ‘extra vierge olijfolie’. Deze kan wel gebruikt worden om te bakken en te braden, maar is niet aanbevolen want de smaak gaat verloren door de verhitting. Extra vierge olijfolie wordt het best koud gebruikt voor pasta’s, salades, vinaigrettes en koude sauzen. De gewone olijfolie is zuiverder en dus beter geschikt om te frituren. Deze olie bestaat hoofdzakelijk uit geraffineerde olie en dit zorgt er voor dat er geen kwaliteit of smaak verloren gaat bij verhitting. Oliën rijk aan omega 3 zijn in het algemeen niet geschikt voor warme bereidingen. Maïsolie en zonnebloemolie bevatten bijvoorbeeld weinig omega 3. Ook voor wok –en frituurbereidingen kies je best voor bijvoorbeeld arachideolie. Deze oliën... Lees meer

Superfood boekweit

Voor velen is boekweit nog onbekend. Diegene die het kennen denken dat het een zaad of graan is maar dat is het niet. Boekweit is een plant en is een verwante van de rabarber. Het is een gewas dat heel weergevoelig is. Bij nachtvorst zal de plant dus doodgaan. Vandaar dat boekweit nog niet overal te vinden is tegenwoordig. Vooral in biologische winkels maar ook reeds in de groot warenhuizen. Waarom is boekweit zo gezond? In de eerste plaats is het goed voor het bloed. Met name voor de bloedvaatjes. Er zijn studies die bewijzen dat bij het eten van dagelijks 100g boekweit het cholesterolverlagend werkt en dus ook een kleinere kans overhoud aan een hogere bloeddruk. Dit is vooral door de grote aanwezigheid van magnesium die ervoor zorgt dat het de bloedvaten rustiger maakt. Naast de grote aanwezigheid van magnesium is er ook ijzer, zink, fosfor en koper aanwezig. In de tweede plaats zorgt het voor een kleiner risico op het krijgen van diabetes type 2. Het reguleert de bloedsuikerspiegel. Het werkt als een vervanger van insuline. Boekweit is ook een heel goede remedie tegen galstenen. Doordat boekweit vezelrijk is heb je minder kans op galstenen. Door de lage glycemische index heeft het ook slechts een kleine impact op de bloedsuikerspiegel. De vezelrijke boekweit heeft je ook een lang verzadigd gevoel. Boekweit verhoogt de weerstand. Het bevat meer eiwitten dan andere granen en is rijk aan de aminozuren lysine en arginine. Het versterkt het afweersysteem en helpt bij het functioneren van de spieren. Lysine is nodig voor het weefselherstel. Het bevat ook alle 8 essentiele aminozuren en dat... Lees meer

Hardnekkig buikvet verbranden

Waarom is buikvet verbranden zo moeilijk? Je moet eerst en vooral heel goed beseffen dat een te veel aan buikvet heel schadelijk is voor je gezondheid. Onderhuids vet kan je vooral vinden tussen je huid en je spieren. Je kunt het beetpakken en het voelt zacht aan. Orgaanvet daarentegen zit rond je belangrijkste organen zoals hart, longen, maag en lever. Orgaanvet wordt ook wel visceraal vet of buikvet genoemd.  Buikvet bevindt zich dus rondom de belangrijkste organen. Wanneer je te veel vet opstapelt ter hoogte van de buikstreek zal je veel sneller risico lopen op: diabetes (vooral type 2), hart –en vaatziekten, kanker en longaandoeningen. Vele mensen die vermageren zullen eerst op andere plaatsen vermageren en dan pas als laatste op de buik. Ze kunnen in totaal veel gewichtsverlies hebben maar het buikvet verbranden blijft het moeilijkste. Een te veel aan buikvet heeft veel te maken met onze Westerse maatschappij. Er is veel moderne en bewerkte voeding op de markt. De bewerkte industrie draait op volle toeren. Daarbij dan nog eens de beweging die miniem is geworden door allerhande zoals tv, computers, smartphones,.. Hoe weet je dat je een teveel aan buikvet hebt? In de eerste plaats is het bereken van het BMI ( zie BMI berekenen) een goede rating. Maar! Het is perfect mogelijk dat je BMI goed is maar dat je een buikje hebt. De oorzaak hiervan is dat je dan een teveel aan ongezonde of lege koolhydraten of vetten binnenkrijgt. Dit leidt tot (overtollig) buikvet. We hebben 2 types van lichamen. De peervorm en de appelvorm. Mensen met een te hoge buikomtrek zijn appeltypes.  Dit is... Lees meer

Lekkere en gezonde tussendoortjes

In de eerste plaats is het belangrijk om te weten waarom we voor een tussendoortje kiezen. Tussendoortjes zijn heel belangrijk om je lichaam en je vetverbranding actief te houden. Ze zorgen ervoor dat we ons niet op ons middag –of avondmaal gaan storten. Wanneer je enkel voor 3 hoofdmaaltijden kies (ontbijt – middagmaal – avondmaal), dan zal je jouw lichaam in een bepaalde ‘noodsituatie’ brengen. Sommige mensen denken dus verkeerd als ze denken dat je zal vermageren door minder te eten. Je lichaam krijgt veel te weinig binnen om het de hele dag te laten functioneren. Denk maar aan je gezin, werk, sporten, enz… Als je kiest om je volle maaltijd ’s avonds te nuttigen dan is het natuurlijk wel normaal dat je met een hongergevoel aan tafel komt. Je maag zet zich dan ook op hetgeen je dan binnenkrijgt en zal het veel sneller opslaan als vet (ook al is het een gezonde maaltijd). Dus kies er zeker voor om om de 2 uur zeker iets te eten. Laat je lichaam niet in een noodsituatie komen zodat het denkt dat het vetreserves moet aanleggen. De vraag is dan natuurlijk: voor wat kiezen we dan het best? Het is en blijft een tussendoortje Denk vooral, bij het kiezen van gezonde tussendoortjes, aan het aantal calorieën dat het je levert. Het is en blijft een tussendoortje, maak er dus geen maaltijd van. Je eet het tussen de maaltijden door. Let dus altijd op van bepaalde afslankingsproducten die je kan drinken of eten als ‘vervangmaaltijd’. Zorg er ook voor dat je er de nodige energie van krijgt. Gezonde tussendoortjes zijn dus eiwitrijk, bevat... Lees meer